Health Insurance

Posted by nel under
Health Insurance is compulsory for foreigners to have in Switzerland. Sia pun xtau apa yg sia terima after I applied hahaha...but I guess bukan the policy and all sbb my friends said mesti ada card jg tu which I haven't got. Anyway I have received 2 letters from the Ufficio Controllo Abitanti, which wanted me to produce the Cassa Malatia (Health Insurance). The first letter sia buat xtau ja abis masa tu blm lg apply then the 2nd one baru sia entertain..ceh pandai2 pulok buat dek ja kan :p. So yesterday I went to the Ufficio and showed them what I got..tp in fact dlm second letter drng tu, klu sia bulum apply durang akan cek di main office di Bellinzona and maybe will apply on for me tp mmg mahal brbs sbb the one that I applied is together with a subsidy which is if approve then I only pay for CHF10-20 monthly for the premium. Otherwise it will be CHF200-300...nah matilah JPA mcm tu hahaha...suda la bayaran utk my Residence Permit x bulih claim pulok :(

Kamarin after dari tu Ufficio sia jln2 di town then sia teingat tu MNG..so sia pun saja2 mau pg tgk2...sia tgk the price of the same jacket I bought in Milan...klu convert pun the price into RM kan, di Milan lagi murah oh although they sell it in Euro....well masa beli barang di Milan tu lucu, my friend considered the stuff in RM hahaha...dia blng klu convert semua abis la kita teda beli apa2 ni...so ni kali mangkali mau shopping di Milan ja suda hahahaha...tp mmg btl bah, because the MNG babytee is Euro9.90 while in Lugano it's CHF25...dogo btl ...tp x ku beli the babytee..lain kali la pg shopping di Milan mcm kaya2 pdhl kayap haha...

So on the way balik, sia singgah pg church...tau2 ada rosary pulok..so sia pun juin...skrg ni brbs sia mau memorise the 'Our Father' in Italian which I almost did it...sikit2 lagi x ingat...at least itu dulu yg mau bljr ehehehe...then after that only the Hail Mary and Glory Be. On Thursday I met the priest at the univ, btw his name is Fr. Michele...masa tu kami mau lunch (pranzo) so mula2 ja sia ckp Italian...then ni priest makin siok becerita in Italian tp I lost already turus ku sambung english ekekeke..so masa di kantin (mensa) tu priest tny sia 'mangiare con qualcuno?' (kamu translate sondiri ni haha) ...sia blng ada...in fact I was with Salma and my other two classmates....sia kestau si Salma yg priest tny klu sia ada kwn mau makan, Salma bilang jokingly ko jgn makan sama priest nnt ko x bulih moginum hahahahaha...pdhl bukan moginum pun kami, just air sajuk ja :p

Anyway masa pigi Ufficio Controllo Abitanti tu nsb tu staf pandai ckp BI so sanang sikit mau bckp...yg mula2 ku pg report tu adididi..dua2 kami sansara hahahaha..tu ppuan x pandai ckp BI sia pun x pandai ckp Italian hahaha....skrg ada la sikit2 suda ku tau, mula2 tu mmg teruk...the other day sia SMS my ex-boss smbl2 wish slmt hari raya..dia reply sama sia, ko suda pandai Italian ka, jgn lagi silap beli barang...muahahaha....abis dia ada sent email sama sia b4 this so I told her psl silap beli brng sbb xtau bahasa...

Ok ku mau tidur...in fact at 7.30pm td sia tidur for 3 hours..turus pg blogging pulok :p

0 comments: